Basecamp – electrice

p3-military-solar-panel-500_480x480Drajilor, deoarece pentru că fiindcă je s-a angajat (deci, cel puțin teoretic, va avea bani de caucioace pentru Rinocerb și alte asemenea), ritmul articolelor a scăzut, dar vom încerca să recuperăm. Continuând seria articolelor începute aici, astăzi vom discuta despre electricale, mai specific despre producerea și stocarea energiei electrice, consumul fiind asigurat de multe chestii, utile sau nu prea.

În ordinea numerelor de pe tricou, începem cu producerea, mulțumesc mâinii ridicate în spatele sălii, adevărat, generatoare electrice. Mai mari sau mai mici, cu benzină sau diesel, mărci chinezești disponibile la orice Dedeman, Praktiker sau alte asemenea dugheni, dar și mai fițoase ca Honda, Caterpillar sau mărci dedicate militarilor cum ar fi Dewey sau Rolls-Royce (da, în afară de mașini bășinoase și motoare navale / turbine de avion mai fabrică și generatoare de curent) generatoarele cu motoare cu ardere internă sunt sursa cea mai facilă de alimentare electrică a unei tabere. Gama mare de mărci, modele și puteri permite ajustarea cheltuielilor pe măsura bugetului. Dezavantajul este necesitatea combustibilului, crescând astfel amprenta POL (petrol, oil, lubricants).

1aPe locul 2 la producători, ultima fiță în materie, celule de combustibil ce folosesc metanol. Principalul utilizator în Europa este, binențeles, Bundeswehr-ul, ei fiind o adunătură de germanezi obsedați de eficiență, cu preocupări ciudate ca protejarea mediului, drepturile minoritarilor și alte asemenea, lupta fiind lăsată la coadă, după cum zic gurile rele. Producătorul german SFC Energy a furnizat și USAF generatoare electrice cu metanol, acestea fiind considerate superioare celor cu ardere internă, un ”cartuș” de combustibil cu capacitatea de 10 l, având o greutate de 8,4 kg, furnizează o putere de 11,1 kWh (925 Ah). Un sistem civil (nu militar!) disponibil în Europa și Orientul Mijlociu (așa numita piață EMEA – Europe, Middle East, Africa) este EFOY Comfort, disponibil în trei versiuni, cu puteri de 40, 80 și 120 W și capacități de încărcare de 80, 120 și 210 Ah, poate încărca orice fel de baterii cu plumb precum și pe cele de tip LiFePO4.

box-2

sfc_M10_perspektive_I_18201_210_sRGB_8Locul 3 este ocupat de panourile solare, de preferință flexibile, de diferite dimensiuni, de la cele mai mici, capabile să încarce o pereche de de acumulatori AAA/AA, până la cele care se pot transforma în umbrare sau corturi. Avantajele acestora sunt transportul și punerea în funcțiune ușoare, lipsa oricărui zgomot, precum și cantitatea mare de energie produsă.

120w_20_CD65321B05397

21-0055A doua parte a problemei, stocarea și managementul se realizează destul de ușor prin bancuri de baterii (de la cele clasice cu plumb la fițele cu litiu și nu numai), fiind ușor de realizat prin folosirea sistemelor destinate sistemelor fotovoltaice clasice. Și în acest domeniu, tendințele modei își spun cuvântul, nemții de la SFC Energy și americanii de la Goal Zero venind cu sisteme integrate de baterii și managementul surselor și consumatorilor, respectiv EFOY Go! și Goal Zero Yeti.

EFOY Go! este un sistem integrat de baterie și invertor de curent ce furnizează în paralel o priză de 230 V curent alternativ, un soclu de 12 V și două ieșiri USB de 5 V, acestea furnizând curent continuu, având o baterie cu litiu de 240 Wh, cu o greutate de 5,8 kg, deci ușor portabil, ce se poate încărca în moduri multiple, de la panouri solare, motorul mașinii (cu priză de brichetă), generator electric sau un sistem cu metanol EFOY Comfort descris mai sus. Mai multe unități pot fi legate împreună, asigurând astfel o capacitate suplimentară de stocare a energiei (precum și mai multe prize).

box-3box-4

Ultimul model al americanilor de la Goal Zero este Yeti 400, iarasi un sistem ce conține o baterie cu gel (AGM, pentru cunoscători) cu capacitate de 400 Wh, ce poate fi alimentat/încărcat la priză (120V, ei este americani), bateria mașinii prin priza de brichetă și panouri solare. La fel ca modelul de mai sus, mai multe unități pot fi legate împreună.

yeti_lead-1280x719

Pentru că, nu-i așa, consumatori se pot găsi grămadă (de la laptopuri, sisteme de comunicație la iluminat și pompe pentru diferite lichide), nici o capacitate de producere și stocare a energiei electrice nu poate fi prea mare.

O părere la “Basecamp – electrice

  1. Interesanta aplicatia cu celulele de combustibil.
    Daca tehnologia se dezvolta suficient de mult atunci poate trece inaintea grupurilor electrogene, dar pana atunci nu sunt decat altfel de incarcatoare de baterii.
    Am cautat pe net si am gasit cateva link-uri.Cel mai important este „show me the money”.
    Efoy 2200 la pret de 4500Euro https://www.camperlife.it/notizie/efoy-2200-rivoluziona-il-mondo-delle-pile-combustibile-13696.html
    Efoy 1200 la pret de 3000Euro http://becc.easyforumpro.com/t367-devis-pour-pile-a-combustible-efoy-1200
    IAR un bidon de 10L de metanol cam 26Euro.
    Consumul este dat in jur de 1l/1kw.
    Efoy sunt celule de combustibil care pot livra curent doar pentru incarcarea unor bancuri de baterii, urmand ca dupa aceea consumatorii sa se alimenteze din aceste baterii.Cat de mare este capacitatea bateriei, cu atat mai multi consumatori se pot alimenta sau unii care consuma mult, de ex. o masina de spalat.
    Daca o luam simplist o celula de combustibil este la fel cu panourile fotovoltaice.
    Pentru a avea o casa independenta de reteaua de curent calculezi un sistem fotovoltaic numai ca in loc de panourile solare fotovoltaice conectezi o pila de combustie.
    Pentru o baza, celulele de combustibil sunt o optiune doar cand este neaparat necesar sa pastrezi o liniste deplina (de genul in spatele liniilor inamice) si pentru baze mici care sa necesite consumuri reduse, altfel bateriile sunt o mare problema.
    Grupurile electrogene pot livra in timp real o putere mare, de exemplu un camion Roman ( o raba) care are pe platforma un grup electogen de 200KVA (care este compus din motor de saviem si generator ) poate sa ofere alimentarea unui sat ( daca folosesti pentru fiecare casa un bec de 100w rezulta ca poti tine aprinse simultan pana la 2000 becuri ).
    Ca sa folosesti celule de combustibil sa alimentezi aceeiasi consumatori, ai nevoie de cel putin 100 bucati si bancuri de baterii care sa preia varfurile de sarcina.
    MAI apare si o problema de mediu, metanolul este un produs toxic, vaporii sunt foarte toxici pentru organismul uman.Pentru moment este rezolvata oarecum problema prin oferirea de bidoane sigilate de 10L de metanol pentru EFOY, dar daca trebuie sa schimbi des bidoanele atunci apar problemele.
    Interesanta tehnologia celulelor de combustibil, inca sunt scumpe pentru ceea ce ofera dar pe viitor sunt sanse sa devina avantajoase.Fiecare tehnologie are plusuri si minusuri si urmeaza sa fie folosite in functie de asta.
    Interesant articolul si astept cu nerabdare si urmatoarele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>